Holtab ser till att göteborgarnas spårvagnar rullar
2021 fyllde Sveriges andra stad, Göteborg, 400 år. Spårvagnarna är ett av stadens mest kända signum och de får kraft tack vare stationer byggda av Holtab.
– Detta är ett roligt projekt. Jag är en varm anhängare av spårbunden trafik, säger Omexoms Karl-Jörgen Mathiasson som beställt likriktarstationer från Holtab.
Göteborg växer snabbt. Om 15 år beräknas det bo drygt 100 000 fler invånare i staden, totalt över 700 000. Det innebär att staden utvecklas, förtätas och byggs ut.
Förutom att nya stadsdelar växer fram så ska i år en ny bro över Göta älv invigas. Det sammanfaller med 400-årsjubileumet. Nya Hisingsbron förbinder Hisingen med Göteborgs fastland och ersätter gamla Götaälvbron som rivs.
– När vi jobbar med projekt i urban miljö kommer vi nära användarna. Det ger en extra dimension till arbetet att se nyttan vårt arbete gör för göteborgarna som reser med spårvagnarna, säger Karl-Jörgen Mathiasson som är chef för Omexoms enhet Rail Power Nordic.
Spårväg lockar
I mitten på 1900-talet var spårvägar ännu populära i Sverige. Men sedan växte privatbilismen och en rad svenska städer – bland annat Malmö, Helsingborg, Sundsvall, Gävle och Uppsala – gjorde sig av med den typen av kollektivtrafik.
Men spårvägar har fått en renässans. I Lund invigdes i slutet av förra året ett spårvägsnät, en unik satsning eftersom staden aldrig tidigare haft det. Holtab var med och levererade en handfull likriktarstationer genom entreprenören Omexom, som då hette Eitech.
– Spårvagnssatsningen får fler att åka kollektivt och bidrar till en klimatklok stadsutveckling, sa Holtabs projektledare Tobias Fäldt då.
Läs mer om Holtabs erbjudande inom infrastruktur och spårbunden trafik.
Göteborg satsar
Nu när Göteborg utvecklar staden samarbetar Holtab och Omexom återigen. Totalt levererar Omexom 16 likriktarstationer till Göteborgs stads trafikkontor. 14 av dem är Holtab med och tillverkar.
Fördelen med att Holtab prefabricerar stationerna på sin anläggning i Tingsryd är att det blir kort byggtid på anläggningsplatsen.
– Att ha lång byggtid inne i storstaden är krångligt. Det finns risk för stor trafikpåverkan med byggtrafik och vägavstängningar. Det kan också bli problem med buller för de som bor runtomkring, säger han.
Istället åker Omexom och hämtar stationerna på en trailer i Tingsryd och sedan kan de lyftas på plats på en dag.
Långvarigt samarbete
Den nya bron över Göta älv är ett komplicerat mångmiljardbygge som innebär att flera likriktarstationer som matar spårvägsnätet med ström måste flyttas och byggas nya.
Dessutom har det byggts en ny depå på Ringön på Hisingen där det finns plats för 100 spårvagnar. Där är en av likriktarstationerna från Holtab placerad.
Andra stationer har placerats ut runtom i staden, bland annat på Wieselgrensplatsen och Opaltorget i västra Göteborg.
– Göteborg växer och det är roligt att vi kan vara med och leverera innovativa elkraftslösningar som får spårvägsnätet att fungera bra. Vårt samarbete med Omexom är en väloljad maskin, säger Holtabs försäljningsingenjör Mattias Hansson.
Utmaning:
Göteborg växer och förbättrar spårvägsnätet. Det för att göteborgarna ska ha bästa möjliga kollektivtrafik. Det innebär att det behövs nya likriktarstationer som matar spårvägsnätet med kraft.
Lösning:
Holtab och elteknikföretaget Omexom, tidigare Eitech, samarbetar för att leverera 14 stationer till Göteborgs stads trafikkontor. Stationerna är prefabricerade på Holtabs anläggning i Tingsryd för att minska byggtiden på sajt.
Detaljer:
- Inkommande 11 kV AC, utgående 750 V DC på spårsidan.
- Station komplett med högspänningsställverk, debiteringsmätning, 1250kVA likriktartransformator, kontrollskåp, likriktare och likströmsställverk för distribution till kontaktledning.
Resultat:
På ett kostnadseffektivt sätt kan högkvalitativa likriktarstationer levereras till Omexom som sedan sätter dem på plats och ansluter. Göteborgs satsning på sin kollektivtrafik fortsätter att gå framåt.